Danmark har mere brug for Nadia Nadim end omvendt

Af Torben Steno 81

 

Det ville være løgn at påstå, at jeg har kunnet fastholde interessen for kvindefodbold siden i sommer. Ikke mindst efter at Christian Eriksen tirsdag aften definitivt afsluttede den Bresjnevske stagnationsperiode under generalsekretær Olsen. Før de rød-hvide kvinder sensationelt slog de mangedobbelte tyske mestre ud af EM-turneringen, anede jeg ikke, hvem Pernille Harder eller Theresa Nielsen var. Men Nadia Nadim vidste jeg ganske udmærket, hvem var. Og hende taber jeg ikke interessen for, uanset om den tåbelige konflikt mellem DBU og spillerne skulle sende hele kvindelandsholdet helt ud af rampelyset.
Ser man bort fra Nadims glimrende sportslige præstationer i en økonomisk og tilskuermæssig temmelig blodfattig idrætsgren, er hun stadig en lysende stjerne. 
Hun er eventyret om den afghanske flygtningepige, der med ustyrlig vilje, åbent sind og vind i det sorte hår stormer frem med alle sine mange talenter, og udnytter de muligheder, som kvinder har i Danmark. Med ansigtet badet i både sved, smil og tårer charmerer hun medierne med en karisma, der ikke er set i en dansk landsholdstrøje siden Preben Elkjærs bedste dage.   
 
Sideløbende med sportskarrieren overkommer hun at læse til læge. Hun taler et utal af sprog, er humoristisk og udstråler stort overskud. Havde hun heddet Camilla og været født i Vejle, ville hun sikkert helt urimeligt have fået prædikatet typisk dansk. Men det er Nadia Nadim ikke. Hun er større end det. Hun er også modig. Og det i et land, hvor der er masser af ytringsfrihed og plads til alle, der vil mistænkeliggøre enhver kvinde, der måske bare er gået forbi en koran.
»De konstante slag, man får i hovedet. Det gør faktisk, at jeg ikke vil være 100 procent dansk. For hvis det er den nye danskhed, vil jeg ikke være en del af den,« udtalte hun engang til DR.
Straks var Sørine Gotfredsen efter Nadim. I Kristeligt Dagblad skrev hun:
»Det er en markant udtalelse, der sætter en tyk streg under hele debatten om landsholdsspillere med andre rødder end danske. Vi har utroligt få af dem i Danmark, og det sker da også, at man rundt omkring – reelt nok – lufter den tanke, at der måske kan opstå tvivl om, hvorvidt de bekender sig nok til landet til at kunne spille for det.« 
Pastor Gotfredsen var ikke ene om have et kritisk blik på Nadim. Dansk Folkepartis folketingsmedlem, Susanne Eilersen, der på baggrund af Nadims sportslige succes i Holland skrev: »Helt forudsigeligt, at pressen skal fremhæve en udlænding som noget særligt, er ved at være godt træt af det.« 
Eilersens afstumpede afsløring var en fæl påmindelse om, at uanset hvor godt man gør det, kan man aldrig blive dansk i hendes og hendes ligesindedes øjne, der tydeligvis ikke længere kan rumme H.C. Andersens universelle eventyr, men kun husker »I Danmark er jeg født«.
 
Nadia Nadim er nomineret til årets dansker i Berlingske. Den slags hædersbevisninger er der alt for mange af i Danmark til, at de får en egentlig betydning. Men med Nadia Nadim er der måske en chance for at gøre en undtagelse. 
Ikke for hendes skyld. Hun kommer sikkert til at bade sig i masser af priser fremover. Men for Fædrelandets skyld bør hun blive årets dansker. Danmark har nemlig mere brug for hende, end hun har for os. Hvis ikke vi behandler hende ordentligt, kan hun jo nemt bruge sine talenter steder, hvor de vil blive mere værdsat. Men vi mangler læger. Og vi har brug for kvinder med anden etnisk baggrund, der elsker Danmark. Det gør Nadia Nadim. 

81 kommentarer RSS

  1. Af Arne Nielsen

    -

    Tja, i forbindelse med artiklen om Nadia Nadim her i avisen forsøgte jeg mig med betragtninger over, hvordan jeg generelt opfattede min egen situation i forhold til en sådan superkvindes, helt uden muslim-bashing. Men de andre kommentarer kørte troligt i den plovfure, som Torben Steno her omtaler, med muslim-bashing. Jeg bestræber mig, i mine kommentarer, på at komme med noget ordentligt, men jeg kan konstatere, at andre er en sådan tankegang fjern – eller også er det at skrive, så det er værd at læse for andre, blot udenfor rækkevidde. Måske skulle man lægge vægt på alle de, som valgte slet ikke at skrive noget? Deri kan jo også ligge en originalitet. Men som det hedder i admiralens vise, fra “Pinafore”: “Siden mine egne tanker var så få og små, så endte jeg med kors og mange stjerner på…”.

  2. Af Niels Larsen

    -

    Der er vist ikke så meget muslim i Nadia Nadim at det gør noget.

    Hun er tydeligvis et bevis på, at nogle få muslimer evner at tage springet ind i det 21. århundredes virkelighed.

    Blot trist, at ca. 1,6 milliarder af dem ikke evner det.

  3. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos fodbold er der et godt gammelt udtryk – “skomager, bliv ved din læst” – hvilket på almen forståelig dansk vel betyder. Mænd spiller interessant og underholdende fodbold – og kvinder spiller en eller anden form for bold. Bortset fra det – så pøj pøj til Nadia Nadim og hendes uddannelse til læge 🙂

  4. Af Orla Guude

    -

    Citat: “Danmark har nemlig mere brug for hende, end hun har for os.”

    Igen én af de ubeviselige påstande, som mestendels politikere excellerer i at drysse omkring sig.
    Så er der mere substans i at påstå: Helle Tårning-Smidt havde mere brug for en fed international post, end brug for Danmark. Ligesom koryfæet Corydong og dusinvis andre af denne afart af menneskeheden.
    Hvem fa’en har brug for fodbold?

  5. Af Torben Steno

    -

    @Orla Guude: Danmark har akut lægemangel. Ældre mennesker behandles af læger, der taler meget dårligt dansk. Det gør doktor Nadim ikke.

  6. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Nadia Nadim kan naturligvis ikke være årets dansker, når hun slet ikke er dansker. Journalisterne på Berlingske ved tilsyneladende ikke, hvad nationalitet vil sige. Og det er ikke journalisterne, der bestemmer, om almindelige danskere skal anerkende en person som medborger. Det gør vi selv, og trods journalisternes propaganda anerkender vi naturligvis ikke fremmede som danskere og medborgere.

    Og hvorfor skulle vi danskere dog have brug for Nadia Nadim? Intet er da mere ligegyldigt, om et damefodboldhold vinder eller taber, og det samme gælder for så vidt også for et herrehold.

    Og så til Torben Steno. Det drejer sig ikke om, hvor man er født, men om hvem man er født af. Fødes man af danske forældre i Moskva, så er man jo stadig dansker, og på samme måde med Nadia Nadim. Fødes man af fremmede forældre, så er man stadig en fremmed, uanset om man fødes i Hellerup.

  7. Af Pelle Jørgensen

    -

    Nej Nadia Nadim er ikke dansker og Danmark har ikke brug for Nadia Nadim eller andre ikke-vestlige personer. Vi har for mange og vil ikke have flere. Det er på tide at begynde at sende dem hjem igen efter årtiers katastrofal masseindvandring. At fake news mediet Berlingske nominerer en udlænding til “årets dansker” viser blot hvor latterlige de er for at være politisk korrekte.

  8. Af Konrad Pedersen

    -

    Helt enig med Niels Larsen her i tråden. Hun har da evnen til meget, Nadia Nadim. Og som sådan er hun en rollemodel for andre kvinder, muslimer og – ja, mennesker i bred forstand. Steno kunne have valgt at bruge lidt mere plads til at uddybe, hvor omfattende “problemstillingen” er i indlægget. Hvilke “konstante slag” har Nadia Nadim fået? Udtalelser fra en DF’er og Sørine G. kan vel ikke alene udgøre et problem. Det er et lidt tyndt indlæg, Steno.

  9. Af lawrence c

    -

    nadim; du er dygtig vi er så imponerede over dit forboldspil & at du tager en en uddannelse tilmed. vi er mange mennesker her i Danmark & Afganistan som er stolte af dig: You go girl!

    ps til alle Jer som misbruger vores Rollemodeller; kig indad

    kh kawrence

  10. Af Per Tidemand

    -

    Kære Pelle Jørgensen og Kaj Vilhelmsen

    Nadia er dansk statsborger – og kan derfor spille på vores landshold – hvilket hun jo har gjort strålende. Dette er fakta.

    Som dansk statsborger kan man kalde sig dansk, men jeg finder dog denne debat om danskhed besynderlig og til tider modbydelig.

    God ide at nominere Nadia til årets dansker – jeg vil da gerne stemme på hende.

  11. Af r. vangkilde

    -

    FODBOLD er større end Danmark, – og sport er ikke kun en kultur for mænd, nu kan kvinderne også overskride og flytte grænser. ELLER vil nationalstaten forfølge udøverne med skatter og misundelses afgifter.
    Kaj Vilhelmsen! – statsborgerskabet (pas) er ikke en arv fra forælder.

  12. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Nej, Per Tidemand og R. Vangkilde, statsborgerskaber er jo bare et stykke papir, der intet siger om en persons nationalitet. Mange har endog flere statsborgerskaber samtidigt, og det er vel det bedste bevis på, at et statsborgerskab ikke har nogen betydning i forhold til nationaliteten..

    Statsborgerskaber er noget, man tager på som en ny skjorte, hvis man får det tildelt, og det er blot et stykke papir med visse juridiske implikationer. Det berører ikke personen som sådan, for man er jo den samme person, uanset hvilke og hvor mange statsborgerskaber man har fået tildelt.

    Hvad vil det ændre på mig, hvis jeg får tilsendt et russisk statsborgerskab? Ingenting, jeg er stadig den samme, og det gælder naturligvis også alle andre.

  13. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, så har kvindefodbold nu ikke min helt store interesse. Men det har en konkurrence om mænd, der sidder og strikker og hækler – nu heller ikke. Til gengæld tager jeg hatten af for en, der evt kan gennemføre et lægestudie. Det kræver noget mere intellekt end Berlingske blog kommentarspor debat niveau !

  14. Af Glenn Madsen

    -

    “Helt forudsigeligt, at pressen skal fremhæve en udlænding som noget særligt, er ved at være godt træt af det.”
    Det er sande ord.
    Hvem ved om hun bliver efter afsluttet lægeuddannelse, som hun lige skal bestå først?
    Jamen selvføøølgelig gør hun det, eller hwa?

  15. Af Bjørn Opheim

    -

    Hvorfor alle disse kommentarer om man er “rigtig” dansk eller udlænding. I denne tid med fodboldtriumf for herrelandsholdet i Dublin, så er der ingen sure kommentarer fra fruerne Sørine Godfredsen og Susanne Eilersen om at Åge Hareide ikke er dansk og slet ikke taler sproget. Det samme gælder forresten også for FCK træner.

  16. Af Flemming Lau

    -

    Nadia Nadim er taknemmelig for alle de muligheder, Danmark har givet hende. Se blot på de muslimske læger, der efter endt uddannelse tager til USA, efter samfundet har bekostet deres uddannelse.

  17. Af Hasse Greiner

    -

    Jeg forstår Stenos tilbedelse af frk. Nadim – jeg synes også hun ser sød ud, og jeg er helt sikker på, at foruden at kunne tale ‘utallige sprog’, så er hun garanteret også en ørn til matematik, højdespring og moderne kunst.

  18. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt mener jeg bestemt, at Nadia Nadim er en fantastisk rollemodel for andre muslimske kvinder. Nadia fiser ikke rundt og spiller bold – iført hverken tørklæde eller burka. Det er da så dansk, som det kan blive. Så skråt op med al det religiøse fis – uanset om det er muslimsk eller en anden afart – af diverse overtro og andre fiktioner.

  19. Af Henrik Larsen

    -

    Jeg har godt nok svært ved at se, hvorfor den omni-meritokratiske tilgang til islam debatten, som Torben Steno her bruger Nadia Nadim til, skal være afgørende for, hvem der skal holde mund, og hvem der ikke skal?

    Det er en no-brainer at konstatere, at NN gør det godt, hvilket vel også er en del af baggrunden for, at hun overhovedet har kunnet kvalificere sig til lægestudiet.

    Men så bør hun – og Torben Steno kunne jo gøre hende følgeskab – da også være så klog og/eller intelligent at vide, at de udtalelser og holdninger, der bliver ytret mod islam, intet har med hende at gøre, ligesom jeg jo udmærket er klar over, at en gang Luther-bashing her til jubilæet for Reformationen intet har med mig at gøre, ej heller en gang #MeToo i Vatikanet?

    I stedet reagerer NN som fornærmet på kollektivets vegne, hvilket Steno tilsyneladende understøtter hende i, hvorfor begge overser den tilbagevendende, kæmpe bjælke i eget øje, når individet bruges som eksempel på den fornærmelse, som kollektivet hævder for sig.

    Jeg tror, at Danmark nok skulle få uddannet læger uden NN, men jeg er bare ikke så sikker på, at NN havde fået en lægeuddannelse uden Danmark (eller andre vestlige lande). Samtidig er hun da en dygtig og seværdig spiller på det landshold, som vist ikke har sit lige i Afghanistan, og så var det vist trods alt ikke hende, som blev kåret til årets spiller i Europa, selvom hun da skal have et helt ærligt held og lykke med at opnå den titel fremover, hvis hun kan holde tonen ud i mellemtiden.

    Derfor er det mig svært at se, hvad du egentlig vil, Torben Steno, andet end at bruge et øjebliks billede af succes som et “indspark”, hvor det efter min mening ikke hører hjemme – hvad havde du tænkt dig: Hvis vi havde haft 2 NN´ere, skulle DBU så have assisteret dig i helt at lukke indvandringsdebatten? Måtte vi ikke kritisere tatoveringer, hvis Tøfting havde sparket os i en VM-finale?

  20. Af Janus Kløvedal

    -

    Danmark har omtrent lige så meget brug for Nadim, som en fisk har brug, for en cykel.

    Men derfor kan hun jo være god nok, alligevel.

  21. Af Thomas egeskjold

    -

    @KAJ VILHELMSEN

    Så Viggo mortensen og Scarlet johansen, er efter din mening Danske. tror gerne de vil kaldes Amerikanere.

    Nationalitet bestemmes af hvor man er født og opvokset. og ikke ens biologiske genetik.

  22. Af Thomas egeskjold

    -

    KAJ VILHELMSEN

    Så viggo mortensen og Scarlett Johansen er Danskere.

    Nationalitet er bestemt af ens opvækst . Og er ikke genetisk bestemt.

  23. Af Henrik Dalgaard

    -

    Hvor meget havde vi set til Nadim på fodboldbanen, hvis hun havde haft en far?

    Steno får aldrig overbevist os andre (eller sig selv) om hvorfor han anvender overskriften.

    Hvorfor er Nadim vigtig for Danmark?
    Tja, på fodboldbanen så vi ved EM at fx P. Harder er klart bedre.

    Karisma? Det er nok en smagssag. Hvis steno ikke har set magen siden Elkjær, har han ikke fulgt sporten synderligt tæt.

  24. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, så hader jeg altid blogoplæg, der går specifikt på en eller anden person. Det appellerer altid til de mest infame primitive instinkter i folkedybet. Det er virkelig ægte kloak-debat, så det vil noget 🙁

  25. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Til THOMAS EGESKJOLD. At Viggo Mortensen og Scarlet Johansen gerne vil kaldes amerikanere, det ændrer da ingenting ved deres afstamning. Og det er naturligvis afstamningen, der er det afgørende og ikke, hvad man gerne vil kaldes.

    Det er rigtigt, at miljøet kan have betydning for adfærden og sproget, men den genetiske arv kan man ikke komme bort fra, og det er nemt at bevise.

    F.eks. kan jeg se på en mand, at han eller hans familie stammer fra udlandet, hvis han er sort. Han kan have dansk statsborgerskab, være politiker eller bankmand, han kan tale et fornemt dansk, og han kan sige alle de politisk korrekte ting, men han kan stadig ikke løbe fra sin afstamning, for den giver sig fysisk tilkende.

  26. Af niels peter lemche

    -

    HENRIK DALGAARD, måske ikke så lidt, hvis hendes far havde overlevet og var flyttet til Danmark. Hun er high class, fra en familie i toppen af sit tidligere samfund. At hun hører hjemme der, vil man nok få at se i fremtiden, selv om hendes samfund nu er Danmark.

    Kaj Vilhelmsen, hun er nok ligeglad med din “nationalisme”, for hun har helt sikker ikke lyst til at være en del af dit Danmark — og man forstår hende godt.

  27. Af Orla Guude

    -

    @ TORBEN STENO – 15. NOVEMBER 2017 16:40
    “@Orla Guude: Danmark har akut lægemangel. Ældre mennesker behandles af læger, der taler meget dårligt dansk. Det gør doktor Nadim ikke”

    Nadim er sikkert et udmærket menneske, men Afghanistans ældre patienter har dog mere akut brug for hende som læge, end ældre danske patienter har.
    I det hele taget må det for læger fra muslimske lande være et moralsk dilemma at emigrere til et fremmed rigt land.
    Formodentlig har alle lande et lægeløfte, som byder nyuddannede læger at tjene syge mennesker, hvor der er mest brug for lægerne
    Hun er måske den nye kvindelige “Knud Lundberg”?

  28. Af Morten Grue

    -

    Kan du ikke komme med nogle eksempler på ‘fake news’? Du lyder jo så begavet.

  29. Af Jan Petersen

    -

    Jeg er bare pisse træt af almen uvidenhed og direkte dumheder. Her et kort citat fra Wikipedia om Nadia Nadim:

    “Nadia Nadim blev født i Herat i Afghanistan, men familien flyttede en del rundt i landet på grund af hendes far, Rabena Khans, virke som general i den afghanske hær. Hendes mor, Namida, arbejdede som skoleinspektør. Da Nadia var ni år gammel, blev hendes far henrettet af Taleban. Et par år efter hans død valgte Nadias mor at flygte ud af landet med sine fem døtre: Nadia, Giti, Diana, Muskan og Mujda. På det tidspunkt boede de i Kabul. Moderen ønskede at flygte til London, for der havde hun familie. Men de endte i Danmark i stedet”

  30. Af Jan Petersen

    -

    Torben Steno, venligst rens blog kommentarspor for diverse uhumskheder – TAK

  31. Af Arvid Holm

    -

    Lovgivning er generelt baseret – ikke individuelt.
    I dette tilfælde er Nadia Nadims person ikke afgørende for opfattelsen af kvinder fra Afghanistan.
    Reglerne for behandling af kvinder fra Afghanistan og den almindelige attitude overfor dem er begrundet med den generelle opfattelse af disse kvinder.
    I overensstemmelse hermed ser man ofte formaninger om at undlade generaliseringer på grundlag af utiltalende individer.
    Det er dog ikke muligt at argumentere fornuftigt for, at sådanne generaliseringer kun er uberettigede, når grundlaget er et frastødende individ.
    De er også uberettigede, når det drejer sig om tiltalende personer.
    Folks holdning til f.eks afghanere og lovgivningen bør hverken bygge på en enkelt kriminel/terrorist eller på Nadia Nadim.
    Det er dog nærliggende at få det indtryk, at tilhængerne af multikulturen gerne ser uberettiget generalisering, når den passer i deres kram.
    Det kan virke irriterende og ikke særligt begavet, når medier harper løs på, at man bør være positiv overfor muslimske kvinder, fordi en af dem ikke opfører sig som en sådan?
    Desuden har medierne og Nadia Nadim i fællesskab nok forlængst fået hende på islamisternes sorte liste.

  32. Af kjeld hougaard

    -

    Dansk I betydningen ”pære dansk” i betydningen genetisk dansk: hverken første, anden, tredje generations tilflyttere til dette geografiske område inkluderes, ingen udanske gener er smuttet ind. Ingen ”drageyngel” her ikke. I den betydning er det at være dansk noget uendeligt værdifuldt og fint. Det kan tillægges at vi nu ser os som de sande åndelige efterkommere af Martin Luther (der findes desværre ingen dansk, med en danskhed som dagens, at være åndelige efterkommere af). Det er lidt som at være adelig i gamle dage, vi er klodens egentlige adelsmænd. Som en kommentator gør opmærksom på vi er vel kun 4-5 millioner blandt klodens 7-8 milliarder ikke-pære-danske individer. Og hvis vi ikke bygger et reservat, fysisk og åndeligt, så uddør vi. ”eliten” har set dette og har andre kvaliteter i livet end det at være dansk. Med deres personlige kvaliteter, og med sine internationale kontakter har de ”råd” til at se, og værdsætte kvalitet hvor den findes i verden. Har man ikke andre kvaliteter at være stolt over end at være dansk i ”adelig mening”, så er pigen, jante loven bør slår til: et menneske med så fine menneskelige kvaliteter som vi troede var reserveret for den danske ”adel” skal selvfølgelig ikke komme og tro hun er rigtig dansk. Bloot und boden!

  33. Af Henning Svendsen

    -

    Nu skal vi jo nok slå koldt vand i blodet.!-hun spiller vel også for at sikre sin fremtid med en fed kontrakt i udlandet hvilket vel er fornuftig og dette renderi efter dem der byder højest det så vi også med Michael Laudrup og adskillige andre. Flere gange blev han kåret og båret i Guldstol men dagen efter var. Han væk -lokket af en krone mere i time
    Damen er således hverken værre eller bedre end andre og titlen gælder jo også kun for i år
    Og Jens.H.kan være rolig!-En lille Jury vil blæse på alle stemmer og sikre at dikteren Hassan får følgeskab.

  34. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Kjeld Hougaard/ L i s b e t h og Co.
    Det hedder Blut und Boden. Blod og jord, er et nationalistisk udtryk for et renhedsideal, som nazisterne brugte, blandt andre. Et ejerskab til jorden for “ægte” tyskere. Terminologien bliver brugt af Kaj Vilhemsen her på bloggen. Se hans div. kommentarer. Pia Kjærsgaard er ikke engang en ren dansker, hun har 75% danske gener, siger hun. Hvor kom de danske gener oprindelig fra. Danskerne indvandrede syd og østfra.

    Orla Guude.
    Nadia Nadim kom til Danmark som niårig. Hun var næppe startet på medicin dengang. Hvorfor skulle hun rejse tilbage til Afganistan, når hun er opvokset i Danmark. Desuden er hun i fare, hvis hun rejser tilbage, grunderet familiebaggrund.
    Nadia Nadim er et glimrende forbillede for andre unge, både kvinder og mænd, uagtet herkomst. Hun sætter ikke sit lys under en skæppe og er ikke larmende beskeden, som man forventes at være i Danmark, men hun har taget til sig det land hun er kommet til. Er hun dansk/dansksindet? Det ville jeg mene, for stor en del. Alene det at gå på en uddannelsesinstitution i Danmark gør, at vedkommende tager til sig dansk habitus. Jeg siger det af egen erfaring. Alle indvandrere, der tror at de kan holde deres børn “rene” har nemlig den samme tankegang, som alle nationalistiske partier i Danmark har. Sjovt nok ligner DFs tankegang om “renhed” og nogle ikke vestlige indvandreres tankegang om deres “renhed” hinanden. Jeg skriver ikke mere i dag.
    L i s b e t h og Co har misbrugt mit navn på Kathrine Lilleørs blog.

  35. Af Arvid Holm

    -

    Keld Hougaard ser tydeligvis sig selv som del af en “elite, der har andre kvaliteter i livet end det at være dansk. Med sine personlige kvaliteter, og med sine internationale kontakter har han ”råd” til at se, og værdsætte kvalitet hvor den findes i verden.”
    Denne repræsentant for “eliten” svinger sig sluttelig op til en erklæring, der må tolkes som: Når man er stolt over at være dansk, kan man ikke acceptere, at Nadia Nadim tror, at hun er dansk.
    Det er ensbetydende med følgende fornærmelse af Nadia Nadim: Når man ikke er stolt over at være dansk, kan man godt acceptere, at Nadia Nadim tror, at hun er dansk.
    Keld Hougaard ender således med at være ubehøvlet, hvor det næppe var hans hensigt.
    Hans kvalifikationer til medlemsskab af eliten forbliver ukendte.

  36. Af Gerd Pallesen

    -

    TS dette indlæg viser jo blot at din dumhed overstiger dine evner.

  37. Af Orla Guude

    -

    @ROSA HARALD KRISTIANSEN – 16. NOVEMBER 2017 7:07
    “Hvorfor skulle hun rejse tilbage til Afganistan, når hun er opvokset i Danmark.”

    Læger har en ekstra moralsk dimension i deres profession. Antageligvis set vil dr. Nadim gøre mest fyldest i sit hjemland; mere end i Danmark. Hendes arbejdskraft blandt sine syge landsmænd erstattes måske med udenlandske læger, der taler dårligt ‘afghansk’.
    Da hendes livsbetingelser i øvrigt ikke er offentlig kendte, er det svært specifikt at fordømme hendes forbliven i Danmark. Det lyder dog ret usandsynligt, at hun skulle være i livsfare i hele Afghanistan!
    Generelt stikker mange læger tilsyneladende af fra deres dysfunktionelle hjemlande i for stort et antal – netop læger har denne ekstra etiske forpligtelse til at hjælpe hvor behovet er størst. Hvad skal Danmark med hjernekirurger og hjertespecialister fra Syrien, når det er i deres Syrien, at manglen på læger er skrigende højt?
    Til gengæld har de vestlige civiliserede lande også en forpligtelse til ikke at suge alle muslimske landes læger til sig. Lægers asylansøgninger bør derfor altid checkes ekstra grundigt; for de vil gøre mest fyldest i deres hjemlande eller deres nabolande med samme kultur.

  38. Af niels peter lemche

    -

    ORLA GUUDE, det er ikke forbudt at sætte sig ind i sagerne inden man skriver. I Afghanistan , som landet udvikler sig igen, ville hun vandre rundt i en burkha uden mulighed for at praktisere noget som helst. Men med kampagnen mod hende fra folk på din side, så rejser hun nok, når hun er færdig. Hun har jo allerede masser af kontakter i USA og England gennem de klubber, hun har spillet for eller spiller for. Så ligegyldig er Manchester City jo ikke, selv om Guardiola ikke træner damerne.

  39. Af Helge Fischer

    -

    For visse partier er det meget svært, at tale positivt om de velintegreret fremmede og succesen Nadim. Derimod har de en vis tendens til, at tale nedsættende om de svageste fremmede som de behændigt politisk selv har placeret i diverse Ghettoer. Det er ikke de fremmede som egenhændig har anvist sig selv en lejlighed i ovennævnte Ghettoområder. som har resulteret i dårlig integration, skole og sociale problemer. Til stor skade for samfundet generelt.

  40. Af Thomas egeskjold

    -

    @KAJ VILHELMSEN

    Og så. Vi må hellere huske at sende et memo til Israel om at 90% af dem ikke er Israelere, men Tyskere og Russere, og hvor de ellers kom fra efter ww2. Det bliver de nok glade for at høre.

  41. Af Thomas egeskjold

    -

    @KAJ VILHELMSEN

    Vi må hellere sende et memo til Israel om at langt de fleste af dem ikke er Israelere. men Tyskere, Russere, og hvor de ellers kom fra efter WW2. Det bliver de nok glade for at høre.

  42. Af Gert Hansen

    -

    At man overhovedet kan overveje at ville udnævne en kvindelig fodboldspiller til ‘Årets Dansker’, siger en del om den almindelig situation i Danmark.

    Men ikke overraskende, i en nation der lejlighedsvis kun finder ’storhed’ i internationalt set helt ligegyldige sportsgrene, som andre lande ikke rigtigt gider beskæftige sig med. Godt gået, Danmark – eller hur?

  43. Af Orla Guude

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 16. NOVEMBER 2017 8:39
    Andre debattørers gyldne regler, aldrig mine:
    Punkt 1) Husk at misfortolke andres argumenter.
    Punkt 2) Husk at svare i øst, når der argumenteres mod vest.

    Den gode læge behøver ikke hjælpe sine landsmænd i Afghanistan. Der er masser af muslimske lande med skrigende mangel på højt uddannet lægelig arbejdskraft. I Afghanistans nabolande forefindes millionvis af muslimske brødre og søstre, med mere hjælp behov end forkælede velfærdsdanskere.
    Fordi man spiller fodbold, kan man godt forsøge at overholde moralske normer. I følge Kant er moralske normer kategoriske imperativer.

  44. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Til THOMAS EGESKJOLD. Du forstår stadig ikke det med afstamningen. De omtalte israelere er jo netop jøder, der er kommet til Israel fra andre lande, FORDI de er jøder. Og jøder er alle, der har jødiske forældre, uanset hvor de er født.

    Der er jo ikke noget mærkeligt i, at jøder gerne vil til den jødiske stat, uanset om de så er født i Rusland eller Tyskland. Alle jøder hører principielt til i den jødiske stat, skønt de måske foreløbigt bor andre steder. Det var i øvrigt en ting, som zionister, nazister og kommunister var enige om, de var blot uenige om, hvor den jødiske stat skulle placeres. Zionisterne foretrak den nuværende placering, nazisterne havde valgt en stor ø ved Afrikas østkyst og kommunisterne etablerede den jødiske autonome republik i Fjernøsten.

  45. Af b hansen

    -

    Medierne, herunder DSB bladet og tv-kanalerne er fyldt med solstrålehistorier om enkelt personer fra det muslimske miljø. Og rigtigt er det at der findes fornuftige, fredelige og sympatiske migranter. Men det ændrer ikke ved at masseindvandring er dødsensfarlig. Vi har prøvet det før, og det gav krig i 1848-50 og 1864. I mange lande har en nådeløs forfølgelse af kristne, jøder, ateister, kommunister, bøsser og kvinder fundet sted. Store massakrer og blodbade har fornylig fundet sted i Irak, Syrien, Afghanistan og flere afrikanske lande. Og se de rædsler der lige nu finder sted i Sverige.

  46. Af b hansen

    -

    Medierne, herunder DSB bladet og tv-kanalerne er fyldt med solstrålehistorier om enkelt personer fra det muslimske miljø. Og rigtigt er det at der findes fornuftige, fredelige og sympatiske migranter. Men det ændrer ikke ved at masseindvandring er dødsensfarlig. Vi har prøvet det før, og det gav krig i 1848-50 og 1864. I mange lande har en nådeløs forfølgelse af kristne, jøder, ateister, kommunister, bøsser og kvinder fundet sted.

  47. Af b hansen

    -

    Både na zi sternes og islamisternes masse mor d på jøder var dybt uretfærdig. For 99% af de myrdede var ganske almindelige, harmløse og sagesløse mænd, kvinder og børn. Hit ler var en galning fuld af ondskab. En ondskab som også ramte andre millioner af uskyldige franskmænd, russere, hollændere, danskere, nordmænd, italienere, englændere osv. Hit ler var en djævel forklædt som menneske og politiker.

  48. Af b hansen

    -

    Også millioner af tyskere fik grund til at fortryde og begræde at de havde ladet den forrykte usling hit ler komme til magten, for det endte jo med at snesevis af tyske byer blev forvandlet til ruiner og askedynger, mens tusinder af unge mænd/sønner omkom ved fronterne. Hver dag døde tusindvis af tyske soldater pga. kampe, forfrysninger, sult eller sygdom. Se chokerende nyheder om nutidig tysk censur på 24nyt.dk.

  49. Af Ulla Nielsen

    -

    Vist meget udtryk for en typisk mandlig tankegang at idealisere en person, fordi de er gode til at spille fodbold.
    Gad vide hvor mange vietnamesere og andre indvandrere, som i øvrigt kan blive lidt misundelige over for en person som ses som ideal for hele sin etniske gruppe, fordi de IKKE volder særlige problemer, og indstilles til at blive Årets Dansker på baggrund af at opføre sig “typisk dansk”? Har vi andre lov til som samfund til gengæld at være bare en smule stolte over at repræsentere et samfund, som har gjort en sådan tilværelse mulig, eller er det at være for nationalistisk?
    Det lyder til, at kvinden har et godt liv med gode muligheder, hvilket er hende vel undt, men i mine ører er det noget i retning af racistisk at henfalde i så stor forundring over, at også en afghaner kan klare sig godt i livet.

  50. Af a. Bier che

    -

    Danmark har betydeligt mere brug for Nadia Nadim end typer som Kaj Vilhelmsen og “Orla Guude” som var medlemmer af danskernes parti. Og tidligere et tilsvarende parti.

  51. Af Mehmet Sami Gür

    -

    Nadia Nadim er et godt eksempel

    Nadia Nadim er en muslim, og det har hun ingen problemer med. Hun kan sagtens finde ud af at være en god og moderne dansk borger med en uddannelse som læge, en succesfuldt sportsliv, og samtidig har hun ingen besvær med at leve op til sin religion.

    Det er mere jer herinde med had og fordom, som ikke evner at se og have forståelse for det.

  52. Af niels peter lemche

    -

    ORLA GUUDE, når en læge har aflagt sit løfte om at hjælpe alle mennesker i nød, så er det ligegyldigt, om lægen er muslim, kristen. hindu og hvad ved jeg. Der er ikke nogen særlig moralsk forpligtelse til at hjælpe en bestemt gruppe af mennesker. Løftet er universelt gyldigt.

    Men er du i virkeligheden ikke bare ude på, at alle muslimer skal rejse væk?

    Den sidste del af din argumentation er ude i skoven.

    Og anvend din argumentation på fodboldspillere: Hvad laver en temmelig genial spiller som Christian Eriksen i England, hvor der er så mange andre dygtige spillere? Han ville gøre megen mere nytte i Dannevang! Og hvorfor træner Michael Laudrup spillere i Qatar, når han kunne træne danske spillere herhjemme. Svaret er i begge tilfælde enkelt: Penge. Hvilken dansk instans vil betale Eriksen mere en en ½ million om ugen for at sparke til en bold.

    Hvis du er så uegennyttig, som du gerne ser, at andre er det, hvad laver du så i Danmark. Du kunne sikkert gøre langt mere nytte i Langtbortistan.

  53. Af niels peter lemche

    -

    KAJ VILHELMSEN , Til det første: Jøderne er jøder, fordi de har en jødisk mor! Det er det halakisk korrekte svar. Faderen alene tæller ikke rigtig her. Det Tredje Rige forstod, eller ville ikke forstå dette, men regnede alle, der ikke var mindst fem generationer væk fra en jødisk mor for jøder.

    De europæiske jøder ville egentlig ikke have et eget land. Det var sen zionistiske idé, der opstod hos jøder, der var klartskuende nok som Herzl til at forstå, at drømmen om en fuldstændig assimilation i Europa var håbløs. De har jo sikkert læst hans “Der Judenstaat” grundigt forfra og bagfra i en eller anden udgave.

    Det var og er langtfra en given ting, at alle jøder vil til Israel. Egentlig er det ikke tilfældet, men med den muslimske forfølgelse i Europa varer det ikke længe, før Europa bliver “Judenfrei”. På den måde går din mentors drøm i opfyldelse.

  54. Af Thomas egeskjold

    -

    @KAJ VILHELMSEN

    At være jøde er ikke nationalt betinget. men religiøst betinget. Judæaisme er en religion og ikke en nationalitet.

    Og hvis vi endelig skal forholde os til dit sludder, så hører de jo alle til i Egypten.

  55. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Til THOMAS EGESKJOLD. Jeg skrev da også om jøder ud fra et rent etnisk synspunkt, da jeg naturligvis godt er klar over, at der er forskel på jødedom og jøder.

    Jødedom er en religion, men jøderne er et semitisk folkeslag, og derfor kan der også sagtens tænkes jøder, som ikke dyrker jødedommen.

  56. Af Arvid Holm

    -

    “Der er absolut ingen tvivl om, at homoseksualitet ikke er tilladt indenfor islam. Homoseksualitet anses for en synd, og Koranen er helt tydelig på dette område.”

    http://danskmuslim.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=145&Itemid=87

    Det er således svært at forestille sig, at Nadia Nadim bliver accepteret som forbillede for muslimske kvinder.

    http://www.aoh.dk/galleri/fotos-masser-af-sportsfolk-til-galla-i-boxen?image=9#

    Det virker mere sandsynligt, at mediernes insisteren på at opstille hende som forbillede, gør hende til terroristmål.

  57. Af Orla Guude

    -

    @NIELS PETER LEMCHE – 16. NOVEMBER 2017 12:54
    NPL huskede at 1) misfortolke argumenter og 2) svare i øst på argumenter fra vest. Herligt at se sine værste fordomme bekræftet.

    Der er heller ingen forpligtelse til at undlade moralsk stillingtagen. Vi kan vel blive enige om, at læger ideelt bør søge derhen hvor sygdom og elendigheden er størst.
    Det er interessant nok i de muslimske lande, som ellers påstås at være styret af “fredens og kærlighedens” religion. Det ser ud som om, at det modsatte er tilfældet!
    Hvorfor eksisterer og arbejder “Læger uden grænser”? Denne organisationens udtalte talent for menneskesmugleri i Middelhavet er desværre en skamplet og et forræderi, men ellers gør de et fint lægefagligt arbejde i de islamiske taberlande.
    Et argument om at andres mening er helt ude i skoven, bør underbygges med saglige beviser; prøv det som noget nyt og spændende.
    Jeg har aldrig påstået egen uegennyttighed, men jeg er heller ikke læge eller biskop med de til faget hørende moralske forpligtelser.

  58. Af Gert Hansen

    -

    Man kan have lidt ondt af Nadia Nadim, sådan at blive (mis-)brugt og fremstillet som en forbilledlig indvandrer.

    Det minder alt for meget om hvordan en anden fodboldspiller, Zlatan Ibrahimovich, i de sidste ca. 10 år, har været brugt af den svenske herskende klasse, ved at blive fremstillet som en ‘mønsterindvandrer’, og dermed som en begrundelse for ’successen’ ved den svenske indvandrerpolitik. Det ved enhver, der jævnligt følger den svenske presse (der er en del af den herskende klasse i Sverige), der i mange år har haft daglige positive historier om Z.A. Selv når Z.A. fanger en fisk, som mangfoldige anonyme svenskere også gør, får det naturligvis en avishistorie med foto. Det gør de andre ikke.

    Men indrømmet, at kunne tage en medicinsk embedseksamen i Danmark, som Nadia Nadim åbenbart gør, samtidig med at man spiller professionel fodbold i USA, er temmelig usædvanligt. Om det er nok til at kandidere som Årets Dansker, er en anden sag. Men det er det måske.

  59. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Rettelse, Nadia Nadim var ca. 11 år og ikke 9 år, da hun kom til Danmark.

  60. Af Allan Hansen

    -

    Hvad er der nu galt med Nadia Nadim?
    hun gør det jo meget godt!

  61. Af M Jørgensen

    -

    Årets dansker- hvorfor ikke årets danskere? Vi møder dem jo dagligt i alle afskygninger.
    Uden dem ville vores hverdag ikke kunne fungere- så med al ære og respekt for Nadia Nadim-er det dem der fortjener at blive hyldet i taknemlighed.

  62. Af Rikke Nielsen

    -

    Nadia Nadim er en helt, ingen tvivl om det, er mere i tvivl om Danmark fortjener hende, og om hun ikke har en bedre fremtid i et mere tolerant land.

    De mange hønsenumser er bare misundelige….

  63. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt som jeg skrev tidligere, hader jeg bare blogoplæg a la dette – “Danmark har mere brug for Nadia Nadim end omvendt”. At trække en specifik navngiven person frem til debat vil uvægerlig ende med, at vedkommende får en tur igennem det danske . . . jantelov søle. Det er simpelthen uværdigt og hører ingen steder hjemme 🙁

  64. Af niels peter lemche

    -

    KAJ VILHELMSEN , alle disse dumme teorier om folkeslag, som er levn fra en sort fortid! Der er ikke noget, der hedder semitiske folkeslag. Det var en misforståelse, der går tilbage til en tysk præst engang i 1700-tallet. Der er mennesker, der taler semitiske sprog, ligesom der er mennesker,. der taler indoeuropæiske sprog.

    Semitiske sprog: I oldtiden ud over hebraisk, akkadisk (babylonsk) og aramæisk, i et utal af dialekter. Så var der ætiopisk, sydarabisk og arabisk Men bortset fra dem, der med tiden udviklede sig til jøder, så tror jeg ikke, at Nebukadnezar, fordi han talte et semitisk sprog (det var på hjemmefronten aramæisk/kaldæisk, og officielt akkadisk), regnede sig for at være en jøde.

    Hvis bare man kunne få skudt den forældede idé om semitiske folkeslag ned en gang for alle!

  65. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Orla Guude.
    Du omtaler det “kategoriske imperativ”, som er filosoffens Emmanuel Kants betegnelse for det grundlæggende moralbud, “det ubetingede påbud”, som stiller krav til os, at vore handlinger skal være bestemt af uselviske motiver. Nadia Nadim kom til landet som ca. 11 årig. Jeg skrev vist 9 år tidligere, det er ikke korrekt. Hendes far blev dræbt, da hun va 9 år. Hun blev dansk statsborger i 2009, så vidt jeg ved. Nadia Nadim er ligeså dansk som hun selv har lyst til at være. Om hun på et tidspunkt vil rejse til Afganistan, er helt hendes valg, ligeledes kunne du som dansker (hvis du er dansker) rejse til Afganistan, for at være med til at bygge landet op. Det kunne blive din uselviske rejse. Med sin deltagelse i dansk kvindefodboldt viser hun med al tydelighed, at hun kæmper for Danmark. Hun er et fint forbillede for unge i dag, med sin sport og sine studier. Du derimod agiterer for Blut und Boden og det som forstås af teksten “heimskt er jafnan heimaalið barn”.

    Nu spørger jeg dig Orla. Er dine udsagn om Nadia Nadim og de motiver med det du skriver, bestemt af uselviske motiver og er de etiske korrekte, siden du taler så fint om kategoriske imperativer? Eller er dine motiver bygget på den begrebsverden, der ligger i ordene Blut und Boden? For så burde du finde en anden filosof end Kant, for at underbygge dine udsagn.

  66. Af Roa Harald Kristiansen

    -

    Immanuel Kant hedder han med I ikke E.

  67. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Immanuel Kant hedder han, med I ikke E.

  68. Af Orla Guude

    -

    @ROSA HARALD KRISTIANSEN – 17. NOVEMBER 2017 6:36
    “Hun er et fint forbillede for unge i dag, med sin sport og sine studier.”
    Argumenter med rod i logik er en forudsætning for emotionelle udbruds valeur. En påstand som mange kvinder helt åbenlyst demonstrerer uenighed i. Derfor den sørgelige tilstand i dagens Danmark, hvor modsatte kvinders ubegribeligt følelsesladede meninger om alt og alle fremsættes for fuld udblæsning; uanfægtet af totalt fravær af logisk konsistens. Således også med tilfældet Nadim.
    1) Hun er uddannet læge, 2) Hun er afghaner, 3) Afghanistan og alle de andre muslimske taberlande har langt mere brug for læger end vestens lande, 4) Læger hjælper bedst der hvor behovet for dem er størst; i deres egen kulturkreds.
    Længere er den ikke. Hvad er den simple logiske konklusion på ovenstående præmisser?
    Prøv at svare på logikkens grund – altså ingen emotionelle udbrud. Det er svært for kvinder – not?

  69. Af Rosa Harald Kristiansen

    -

    Orla Guude
    Kant (1724-1804) beskrev i sin bog Moralens Metafysik i 1785, en bog af betydelig historisk vigtighed, frasen “det kategoriske imperativ”. Han lære kan opfattes som en start på menneskerettighedsbegrebet og ydermere troede han på den franske revolution indtil rædselsregimet og han troede på demokratiet. Du burde måske læse/genlæse hans teorier. Nu levede han som professor i Kønigsberg i Østprøjsen, som nu er Kaliningrad og del af Rusland, for en del år siden.

  70. Af niels peter lemche

    -

    ROSA HARALD KRISTIANSEN, Hvad med at foreslå ham Rosenberg?

  71. Af d. dir...

    -

    AF NIELS PETER LE MCHE – 17. NOVEMBER 2017 8:07
    “Hvad med at foreslå ham Rosenberg?”

    Eller Goebbels.

  72. Af niels peter lemche

    -

    D.Dir … nu skulle det jo være en “filosof”.

  73. Af Lars Riber

    -

    Interessant som indvandrerkritiske debattører af ellers erklærede verdensåbne & tolerante muslimelskere konstant beskyldes for at være dumme, uvidende eller moralsk anstødelige..
    Der er ingen grænser for hvilke avancerede teorier eller fortidige store tænkere der er misforstået.
    Krav om saglighed og udeladelse af generaliseringer er ikke så væsentligt når moralens vogtere farer i harnisk…?

    Trods saglige indlæg, tilgængelig statistik & snart daglige likvideringer i ekstremt kriminelle muslimsk bandemiljøer ændres intet i romantikernes enøjede syn på vedholdende integrationsproblemer.
    Det må og skal være samfundets skyld når frivilligt tilrejsende tilbydes bolig i lokale ghettoer.
    Der er underligt nok oftest ledige boliger pga velfungerende borgeres frie fravalg af disse boligområder, & tilhørende offentlige uddannelsessteder..
    Det er sikkert også udtryk for racisme når jøder, homoseksuelle & velfungerende borgere foretrækker trygt liv uden ekstrem social kontrol,kriminalitet & daglig fjendtlighed..
    Muslimske friskoler præsterer tvangslukning i aldrig tidligere set omfang.
    Gymnasier må regulere optage udfra etnicitet & bopæl for ellers udmærkede uddannelsesniveau kan opretholdes!
    Fjerde generation muslimer fortsætter støt samme sørgelige tradition for lavt uddannelses & funktionsniveau..
    Underligt nok er det også her, udelukkende denne minoritet det lykkes så markant for.
    Et mønster der ses over hele moderne Europa.
    Ingen Asiater, Jøder eller andre minoriteter har samme markante problemer i så mange samfundsmæssigt & kulturelt vigtige sammenhænge.

    At fremhæve en velfungerende kvindelig muslim for netop at være velfungerende studerende & boldtriller siger alt om hvilke problemer hendes kulturkreds er kendt (berygtet..) for, og hvor svært Steno’s & apologeternes forskønnelsesprojekt er i forhold til virkelighedens reelle integrationsproblemer.

    Disse sørgeligt vedholdende belastende forhold ændrer hverken hendes strengt taget ordinære indsats, eller venstrefløjens manisk vedholdende dæmonisering eller skønmaleri på.
    Den sang har lydt gennem flere årtier uden nogensom helst gavnlig virkning.

  74. Af niels peter lemche

    -

    LARS RIBER, meget rigtig til sidst: Nemlig at Nadia Nadim bør være en øjenåbner ikke bare for danske modstandere af indvandring, men i lige så høj grad til den muslimske del af samfundet.

    I virkeligheden er spørgsmålet desværre, om der en dag dukker en muslimsk fundamentalistisk indsatskommando op og slår hende ihjel. Man husker, hvad der skete med skolepigen Mahala, der heldigvis overlevede og blev en ikon for muslimske kvinders ret til et liv uden for barneværelset.

  75. Af Larsen Hans

    -

    Tak til Steno fore et godt indlæg. Hvor er den danske selvtilstrækkelighed pinlig. Hvor jeg håber din frk Godtfredsen læser indlægget.

  76. Af Kaj Vilhelmsen

    -

    Tja, NIELS PETER LEMCHE, jeg har nu mere tiltro til den klassiske videnskab end til dig. Jo, der er faktisk noget, der hedder de semitiske folkeslag, og hovedgrupperne er jøder og arabere.

    Og NIELS PETER LEMCHE, det er jo ikke bare et spørgsmål om sprog og kultur, også etnisk eksisterer de semitiske folkeslag, og det gør de, uanset om du ønsker, at det var anderledes.

    At en person i det 21. århundrede benægter eksistensen af de semitiske folkeslag er uden betydning i forhold til århundreders videnskabelige forskning. Det må vist være en arv fra “68”, når du tror, at man bare sådan uden videre kan vælte etablerede videnskabelige sandheder.

  77. Af a.. bier c he...

    -

    Orla Guude?
    Navnet eksisterer ikke i Danmark.
    Han kaldte sig tidligere Kim P. Olse n/Thomas Rasmusse n.
    Han har været medlem af nazipartiet og danskernes parti.
    Sammen med Kaj Vilhelms en.

  78. Af niels peter lemche

    -

    Man ved, hvem jeg sigter til:

    Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

    Gad vide, hvad det er for en klassisk videnskab, der henvises til. Ikke en, jeg har stødt på, og jeg har ellers studeret samtlige semitiske sprog — minus ætiopisk.

  79. Af Jan Petersen

    -

    En simpel Google søgning giver følgende:

    Semitiske folkeslag er et udtryk for de folkeslag, der har talt semitiske sprog. Ordet “semit” kommer fra Noahs søn Sem, som ifølge Bibelen var stamfader til de semitiske folkeslag, det vil sige blandt andre arabere, aramæere, babylonere, kartaginiensere, etiopere, hebræere og fønikere.

  80. Af niels peter lemche

    -

    Ja, Jan Petersen, det er Noas stamtavle, der ledte folk i fortiden på afveje. Men man begår den logiske kattegorifejl at antage, at etnicitet og sprog hører sammen.

    Hvis de gjorde ville der være flere englændere på jorden en nogen andre. Inderne har i snesevise af officielle sprog, og kineserne kan langtfra alle forstå hinanden. Spørg også i Rusland.

    Derfor er der mange mennesker, der taler et semitisk sprog. Men etnisk kan de være højst forskellige.

    Det er faktisk ikke noget, jeg har fundet på. Det har været almenviden blandt dem, der kender til emnet, i mange generationer.

    Men det er klart at Kaj Vilhelmsen blev meget tavs, da han skulle finde kilder at henvise til.

  81. Af niels peter lemche

    -

    I øvrigt er diskussionen om semitisk uden relevans her. Nadia Nadin taler ikke noget semitisk sprog, i hvert fald ikke som sit modersmål. Man taler ikke arabisk hverken i Iran, Pakistan eller afghanistan.

Kommentarer er lukket.