Sexistisk Airlines System

Af Torben Steno 39

Havde jeg været en af Politikens sexismesultne læsere var jeg måske begyndt at protestere højlydt, da jeg tidligere på ugen blev budt velkommen ombord på SAS SK506 fra London til København. Flyets danske kaptajn præsenterede naturligvis sig selv og first officer med både fornavn og efternavn. Og jeg nød, at vi passagerer blev tiltalt med noget så sjældent som De. Værdig og behagelig tale fra den person, der havde ansvaret for, at vi kom sikkert ned fra 11 kilometers højde. Det samme gjaldt dog langt fra præsentationen af de fire kvinder, der udgjorde kabinepersonalet. Kylle, Pylle, Rylle og Lis hed de ikke. Men de modne damers efternavne skulle åbenbart beskyttes på samme måde som prostituerede heller aldrig optræder med andet end fornavn.  Fælles for de to faggruppers opgave er jo at smile, servicere og stå til rådighed for de individuelle behov, der kan imødekommes til den aftalte pris.

Jeg er ikke krænket på kabinetøsernes vegne. Jeg undrer mig bare. Er det ikke lidt underligt, at et luftfartselskab, der har en feministisk stat i ejerkredsen, ikke griber ind overfor en sexistisk stereotyp, men også billiger en unødvendig understregning af hierarkiet ombord på OY-KBF?

For et par måneder siden debuterede jeg som passager hos Ryanair på en flyvning fra København til Köln/Bonn. På grund af billettens pris blev jeg hverken krænket på egne eller andres vegne, da det anonyme – efter accenterne at dømme overvejende østeuropæiske – personale moslede rundt på hele turen og falbød skrabelodder og mange andre overflødigheder. Det var faktisk en oplevelse at blive taget som gidsel spærret inde i en sammenrullet tilbudsavis. Reklamer på samtlige bagagehylder så larmende gule, at de kaldte på solbriller. Et tarvelighedens tempel, men også et strålende eksempel på globaliseringens tilbud til rejselystne lavindkomstgrupper over hele Europa. Kaptajnen på Ryan Air præsenterede sig på samme måde som hos SAS, mens folkene på gulvet måtte klare det selv.

Efter årelange kvaler giver SAS nu heldigvis overskud. SAS har bedre chancer end længe for at overleve og dermed fastholde de nationalromantiske følelser hos flere faste kunder, som selskabet stadig repræsenterer både Danmark og i Sverige. Hos de meget norskbegejstrede nordmænd er stoltheden måske flyttet over til Ryanairs rent norske rødnæbede konkurrent, Norwegian.

Især på hjemrejsen findes der også stadig mennesker, der glæder sig over at gå ombord hos SAS og blive mødt af skandinavisktalende personale. En tryg følelse, der blev eksponeret kraftigt for snart ti år siden i reklamefilmsserien ”Så godt som hjemme” med bl.a Uffe Ellemann i en af hovedrollerne.

Så godt som hjemme føler jeg mig måske også, når danske luftkaptajner præsenterer kaldenavnene på deres tjenstvillige tyende. Men nu er det ikke alt ved Danmark, der for mig er ubetinget positivt. Netop vores til tider tvangsjovialiserede, forløjede og – vi er alle sammen skide gode venner kultur, er ikke den, som giver mig hjemve, når jeg er ude. Jeg savner lidt mere stil i Danmark. Bare en lille smule af den som kendetegnede luftfarten dengang det endnu ikke var hverdag at lade sig transportere over skyerne. Alt for mange steder i Danmark dyrker vi vores særligt afslappede danske omgangsformer, hvor ingen heller ikke ”kaptajnen” længere har et efternavn. Helle, Torben og Khalil er nok, når vi møder hinanden første gang. Det giver selvfølgelig også en vis sikkerhed for, at vi bliver svære at opspore, hvis der skulle være noget at komme efter. Men det er både stilløst og upraktisk.

 

39 kommentarer RSS

  1. Af Martin Hansen

    -

    Nåh Steno. Er du blevet optaget i Krænkenklubben (Hvor alle med Consolata effekten mødes for at skælde ud)?
    For jyder og vest-fynboer giver SAS og Kastrup absolut ingen mening. KLM ejer Billund, og det extra som en SAS Plus billet koster, er stort set standard ved KLM. Skal man længere ud end det nære Europa, er det både billigere og hurtigere at benytte Hamborg end Kastrup. Og for både Holland og de Voksnes Land gælder det, at man taler ordentligt til hinanden.

    Prøv det – og du vender ALDRIG tilbage til SAS Kastrup.

  2. Af Maria Due

    -

    “tvangsjovialiserede”

    Det udtryk griber jeg med kyshånd, og hvor er jeg enig i det hele.

  3. Af Ib Kyv

    -

    Godt, at Steno ikke fløj med det tyske flyselskab, Condor Airlines, hvis der ikke skal mere til, at slå ham ud af kurs…

    Uddrag fra “Tysk flyselskab advarer sine piloter: I må ikke dele sex-videoer af stewardesserne!” af Kiki Søs Bengtsen, EB 10.09.17:

    “Det tyske flyselskab Condor Airlines, som er ejet af britiske Thomas Cook, har set sig nødsaget til at advare sine piloter om, at det er ulovligt at filme og dele videoer af seksuelle akter uden accept fra begge parter.

    Det skriver det tyske medie Focus.

    Advarslen kommer på baggrund af rygter om, at flyselskabets piloter deler videoer og billeder af kvindelige stewardesser, der har sex med andre ansatte, uden stewardessernes viden eller accept.”

  4. Af Hugo Tranlamp

    -

    Hvorfor – spø’r jeg bare – har Condor Airlines stewardesser kun sex med andre ansatte?

    Hvorfor skal passagererne, der trods alt betaler gildet, diskrimineres så groft?

    Jeg er krænket, som mand, helt ind i min inderste grundvold!

  5. Af Gert Hansen

    -

    Citat: ‘Især på hjemrejsen findes der også stadig mennesker, der glæder sig over at gå ombord hos SAS og blive mødt af skandinavisktalende personale.’

    Ja, det var en fornøjelse. I 25 år rejste jeg meget med SAS, og det var rart at gå ombord i SAS et sted i Østen, for at lade sig transportere til Danmark. Ikke et ondt ord om de østerlandske flyselskaber, som også var hyppige leverandører, men efter to-tre ugers rakken rundt, var det godt at komme ombord i SAS igen.

    Så har det altid undret mig at tyskerne kaldte et charterselskab for ‘Condor’. Det var som bekendt tyske Condor Legionen der udraderede Guernica i 1937! Jeg må indrømme, at jeg derfor finder et tysk flyselskab med navnet Condor en smule usmageligt. Selskabets personalepolitik har jeg ikke kendskab til.

  6. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er “problem” med hvad – kabinepersonalet. Kylle, Pylle, Rylle og Lis – egentlig hedder vel meget enkelt løst ved at udstyre dem med et navneskilt. De seneste, jeg ikke ønsker at se vadende rundt i den flyvende cigar, er piloterne. Det betyder vel andet lige, at de ikke passer deres arbejde!

  7. Af Helge Sørensen

    -

    Steno, er han ikke bare en sur gammel mand?

  8. Af Torben Steno

    -

    Jo, det er korrekt,Helge Petersen.

  9. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Gud fadder fri mig vel, Torben Steno.
    Dit indlæg minder mig om noget på (næst)sidste side i ugebladet Søndag.
    Det er Berlingske, du skriver for.
    Eller er du blevet tilkendt rollen som fnidder-fnadder kommentatoren, hvor man trækker let på smilebåndet og skal tænke: nåe ja. Det hører sig jo også til.
    Hvor “sjovt” / pudsigt han dog skriver.

  10. Af Torben Steno

    -

    Den er ikke blevet tildelt mig. Men jeg har taget den. Du er velkommen til at springe over!

  11. Af Niels Juul Hansen

    -

    “Og hav en fortsat god dag”, som alle der arbejder på tankstationer har lært at sige.

  12. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt minder dette blogindlæg mig lidt om en tur med Kystbanen. Her bliver rejsende også budt velkommen af en – ofte svensk talende billet konduktør – med ønsket om en behagelig rejse. Navn på vedkommende nævnes ikke, ej heller navn på fører af toget. Bortset fra det, så rager de oplysninger mig en meter. Jeg vil blot transporteres fra punkt A til B, efter tidsplanen. Det sidste volder ofte store problemer!

  13. Af lars vognmand

    -

    Helt enig Anders Kirkegaard Jakobsen!

    Indlægget skal forstås udfra at borgerligskrammel, som sexdiskriminere stewardesserne på flyrejser, skal have ret til at vide deres efternavne så de kan møde op og forfølge-misbruge dem på deres bostad efter endt arbejdstid. Længere er interessen ikke her. Og er eneste interesse fra Steno..

  14. Af lars vognmand

    -

    Helt enig And.ers Kirk.egaard Jakobs..en!

    Indl..ægget skal forstås udfra at borgerligskram.mel, som sex.diskriminere stewardesserne på flyrejser, skal have ret til at vide deres efternavne så de kan møde op og forf..ølge-mis.bruge dem på deres bostad efter endt arbejdstid. Længere er interessen ikke her. Og er eneste interesse fra Sten…o..

  15. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt et meget simpelt tjek på valide navne:

    HVOR MANGE HEDDER…
    http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/befolkning-og-valg/navne/HvorMange

    F.eks Lars Vognmand findes ikke – altså fake

  16. Af Dorthe Blunck

    -

    Forstår ikke hvorfor du ikke har sat situationstegn om ordet kabinetøserne.

  17. Af Jes Jessen

    -

    Er det et jysk mindreværdskompleks, der stikker sit ansigt frem? Det er slet ikke nødvendigt at drage dette frem, som et svar på et blog indlæg om høflighed. God tur med KLM.

  18. Af Søren Jens Rasmussen

    -

    Jeg gad vide hvordan Torben Steno ville skrive om turen på en Jyllandsbus?

    De fladpandede Danskere, der uden et gran af internationalt vid rejser omkring på vores Klode, må jo nærmest føle sig åndeligt forladte!

    Jeg har besøgt de fleste kontinenter og lande på vores Klode – hvor jeg primært har anvendt flytransport på ‘de lange strækninger’ – og jeg har aldrig oplevet denne deklassering af flypersonale/’flight attendants’.

    Måske det er et særligt SAS fænomen?

    Eller måske det bare er noget sædvanligt journalistisk pjat?

  19. Af Mogens Jørgensen

    -

    Kære Torben Steno. Jeg troede, lidt naivt viser det sig nu, at du med din relativt modne alder havde tilegnet dig en større erfaring med hvordan verden fungerer..
    Som udgangspunkt skal kaptajnen egentlig bare byde velkommen, erindre passagererne om hvor de er på vej hen, den forventede flyvetid, samt om evt specielle informationer, feks slottider (som tildeles fra Bruxelles), afisning af flyet mv. At han/hun også oplyser om sit navn er frivilligt, men de fleste gør det – det blir jo lidt mere personligt..
    Og de kollegaer i kabinen, – jeg vil ikke tage dine nedladende ord ud af mit tastatur – som kun bliver præsenteret med fornavn, eller blot som “mine dygtige kollegaer i kabinen”, ja de har som hovedregel selv ønsket det sådan.
    En cabin-crew kan sagtens møde flere hundrede passagerer på en enkelt dag. Desværre er det ikke alle som er lige så flinke som dig. Nogle kan være fulde, andre (psykisk) syge, eller bare se sig godt sure på en stewardesse.. ingen grund til at flashe efternavn her.. og det forhindre jo ikke nogen i hverken at klage eller rose..
    Og så er der jo også lige det, at på tidspunktet for velkomsten fra kaptajnen, så er det oftest lidt ubelejligt i forhold til slutforberedelserne i cockpit, hvis alle for- mellem og efternavne skal læses op.. det er altså også et spørgsmål om at prioritere tid, lige før afgang..
    OG så lige den sidste lille detalje, som du, ud fra din tiltale af cabin-crew, nok ikke tillægger så stor vægt..de er der for at redde dit liv den dag det flyvende alu-rør ikke er så rart at være i længere.
    Med det aller yderste af neglene kunne du muligvis have antydet at din observation var diskriminering blandt personalet.. men “sexistisk”. ?? ..tror mere at det sat din tankegang og uvidenhed frem i udstillingsvinduet..

  20. Af Irellevant Irellevantsen

    -

    Anders Kirkegaard Jakobsen’s kommentar ender med at blive budskabet, der er fraværende i din blog.

    Hvad ER dit budskab, Torben Steno?

    Jeg har aldrig læst dig før, men de mulige små-budskaber, man kan få øje på i din blog, er tæt på fuldstændig irrelevante.

    Du burde hellere skrive om, hvordan danske borgere altid bør vælge SAS frem for Ryan Air i kampen mod social dumping.

    Eller du kunne skrive om, hvordan mange danskere ikke altid bør forvente en urealistisk lav flybillet-pris på 149 kr. eller mindre for en tur/retur. Den urealistisk lave billetpris fremkommer på bekostning af det danske velfærdssystem og enhver form for anstændig behandling af flypersonalet hos Ryan Air.

    Mon ikke, personalet hos Ryan Air vægter anstændig løn og gode arbejdsforhold højere end et navneskilt?

  21. Af K bederson

    -

    T. St_eno

    Tak for et fuldstændig alt-opædende, lokalt, og internationalt problembeskrivende element
    der har fået banket sammen, og hvis problematik klart overskygger f.eks. nedenstående:

    * At DK har et skattetryk som er gået fra +15% højere end officielt kalkuleret, til over +20%.

    * Hvordan her opstår div. flaskehalsproblemer, alene når den “lånte vækst” passerer 1,7%,
    idet antallet af lønnede i DK, ej er bundet til selvbærende civilisation, men omkostning..

    * Hvordan påstået vækst, reelt blot beror på udsultning af skattens ignorerede betalere,
    imens Draghi-milliardernes opkøbs-program, (via 60 mia. Euro om måneden), gør resten.

    * Hvordan jeres uddannelser, (heraf forskning i: gyserfilm og Beyonce), samt anden, udmøntes
    i enten intet som helst, og/eller absorberes af skatte-baseret aktivitet, som dræner de øvrige.

    Joo.. her må man virkelig sige, at det er lykkedes dig at stor-brillere overaskende fuldt & godt.
    Nu mangler vi blot den “korpulente Cordua”, atter kommer med sit uvidende, jeg-bedre-vide.

  22. Af K bederson

    -

    overaskende = overraskende,
    og andre fejl hist og pist, da jeg ikke køre korrektur på mig selv, før efter det er sendt afsted.
    Dette da man man blokere og besværliggøre det for de som er dig/jer imod, imens de mest
    følgagtige gamle tåber, end ikke kan gå, men direkte spankulere ind hvor end de ønsker.

    Undre mig fortsat over folk ikke forlanger jer sendt ad helvedes til, da man naturligvis ikke
    kan have en snæver flok skatte-købte idioter, hvis indlysende system-inhabilitet deraf, ej
    skal og må kunne få forrang i det officielle rum, men derimod hældes ud i lokummet. 🙁

  23. Af pim quang

    -

    Steno for helvede…det er kraftedeme det mest småborgerlige bræk det her. Tag dig for helvede sammen og skriv noget der betyder noget for andre end dig selv. Begynd at drikke igen. Gør noget!!! Ryg noget stærkere hash. Gør noget!Du syner jo hen i småborgerlighedens sump mand. Hvad fanden er det dog for en måde at gå ud på. hvabehva?

  24. Af Palle Andersen

    -

    Her må være basis for en kommissions-undersøgelse.
    “Sexistisk” ? Havde der været stewa

  25. Af Palle Andersen

    -

    Her må være basis for en kommissions-undersøgelse.
    “Sexistisk” ? Havde der været stewarder ombord var de næppe heller nævnt med efternavn.
    (Idiot)

  26. Af Annemette Pedersen

    -

    Jo, Steno er en gammel sur mand, og det er skønt, for jeg er en tilsvarende gammel sur kone, og hvor er det dog skønt at der findes ligesindede:-) Men det er også mærkeligt, at vi, som engang var flipperne eller venstrefløjen eller deromkring, faktisk i dag savner noget, man måske kunne kalde anstændig borgerlighed, eller bare det praktiske i overhovedet at opretholde nogle former – det skulle man bare have fortalt os dengang, og vi var faldet om af grin. Men at vi var kritiske dengang – og stadig er det og altid vil være det, det er for nogle af os som at drikke livets vand. Anytime.

  27. Af Tom Buur

    -

    I sundhedssektoren præsenterer vi i os i lægegruppen sædvanligvis med vores fulde navn. Sygepjejerskerne bruger kun fornavn. Det er ikke noget, de er blevet pålagt. Det er helt selvvalgt. Præcis hvorfor, ved jeg ikke. Måske ønsker de at være delvis anonyme, så patienterne ikke uden videre kan kontakte dem privat?

  28. Af K bederson

    -

    @ Steno. (1-2) – (her en rettet og pænere udgave end tidl. indlæg).

    FORSLAG TIL MULIGE FREMTIDIGE BLOG-EMNER HERFRA:

    1. Hvordan DK har et reelt skattetryk, som formentlig er gået fra +15% højere end hvad som
    fremgår af bundlinjen, til over 20%, når man måler på prisen versus faktuelt leverede herfor.

    EKSEMPEL: I betaler verdens dyreste statsdrift, med henvisning til velfærden, hvortil velfærds
    argumentets 1ste valg, falder på sygehussektoren, men bliver alligevel kun til en “24 plads” ?.

    2. Hvordan hovedparten af jeres 100% skattebetalte uddannelser, absorberes op af en skatte
    baseret aktivitet, simpelthen fordi i ikke er i stand til at etablere “selvbærende civilisation”,
    og med den følgesyge, at blot væksten, (tilmed for lånte midler), blotpassere ca. 1,7%, opstår
    her flaskehals-problemer, som igen sælges som værende bevis på stærk Dansk økonomi ???.

    3. Hvordan man fra centralt hold, kan blive ved med at hælde skattemidler i X, for derpå at
    installere sig i selv samme X, skønt det er hamrende ulovligt i hovedparten af OECD´s lande,
    men hvis samme, altså omtales i helt naturlige/neutrale vendinger, og deraf normaliseres ?.

  29. Af K bederson

    -

    @ Steno. (2-2)

    4. Hvordan fire mandater håndterer samtlige 26 stående udvalg i folketinget, hvilket svarer til
    godt 39 stk. mandater, versus befolk, har 179X fuldt hjemmelavet lønnede på slæb, af en syg
    årsgage på godt 1,4 mio kr., (og ikke 1.088 mio. kr. som B.dk har hævdet), skønt vi har med alm
    folke-amatører at gøre, hvortil hører, at her er NUL KOMMA NUL NUL CV adgangskrav etc. etc.

    5. Hvordan disse partiforeninger, og dets komiske få medlemmers entydige DNA, kun består i
    at misbruge skattemidlerne for opkøb af egen fundne grupper, på klokkeren bekostning af
    international konkurrence.lighed, alt imens de “købte presseansatte”, neutralisere videre ???.

    6. Hvordan i er i stand til at bilde hinanden ind, at i er verdens 5 rigeste nation, ud af a 195 stk,
    samtidig med, at i køre rundt i basis OECD´s ubetinget billigste fattigmands biler, bor på pænt
    små arealer, har en snit årsindtægt på 300.000 brutto, men som altså er 15- 20% lavere i værdi
    end hvad i officielt kalkulere med, samt hvordan jeres basis (fx, sygehuse mv), er nær lig lort ?.

    7. Hvordan påstået vækst, reelt blot beror på udsultning af skattens omkst. versus leverede,
    imens Draghi-milliardernes opkøbs-program, (via 60 mia. Euro om måneden), gør al resten.

    AFSLUTNING:
    Det var nogle af de i øvrigt få emneforslag herfra, som jeg gerne så blive smadret igennem,
    via opsætning fra samfundets “egentlige betalere”, og dermed ikke af en skatte-købt satan
    med en mikrofon, idet idioten, INDLYSENDE skynder sig at hente sig selv, og/eller andre ind
    foran nævnte betalere, for derved at sikre sig, at lorten aldrig ses omsat til reel forandring 🙁

  30. Af AH Andersen

    -

    SAS og Kastrup er to forskellige ting. SAS kan ikke klandres for, at staten pålægger flytrafikken skat og afgifter.

  31. Af AH Andersen

    -

    Ak ja, noget skal man jo skrive om, når man er blogger på Berlingske. Men kors, for en langgaber. Eneste positive er, at Steno foretrækker Ryan Air. Så slipper man da for at løbe ind i den sure, kedelige mand.

  32. Af lars vognmand

    -

    “Det samme gjaldt dog langt fra præsentationen af de fire kvinder, der udgjorde kabinepersonalet. Kylle, Pylle, Rylle og Lis hed de ikke. Men de modne damers efternavne skulle åbenbart beskyttes på samme måde som prostituerede heller aldrig optræder med andet end fornavn. Fælles for de to faggruppers opgave er jo at smile, servicere og stå til rådighed for de individuelle behov, der kan imødekommes til den aftalte pris.

    Jeg er ikke krænket på kabinetøsernes vegne.”

    Eksistere naturligvis ingen prostitution, uden borgerlige..Såvel som pædofile og andre misbrugere.Ihvertfald ikke af nævnværdig antal.
    Det interessante er her sammenligningen mellem kabinepersonale og prostituteret overfor for borgerlige, er at dette slet ikke drejer som om humour, men er den almindelige gængse borgerlige kønsopfattelse. Som vi da også kan læse deles af andre borgerlige som Jan, og de fleste andre borgerlige generelt i avisen her.

    Det interessante er også at borgerlige mænd, mener at de har ret til at vide efternavn og dermed adresse på dem de tilsviner i flyene..Naturligvis en trussel, for at få ekstra servicering uden for gældende lønramme, via trusler.

    Indlægget viser blot igen, at de borgerlige generelt ikke er stuerene. Der burde måske opkræves et ekstra gebyr for kabinepersonalet for at have med dem at gøre? Et såkaldt flygebyr, hvor borgerlige betaler loo kr. mere end andre for billetten, for at opveje deres dårlige manere, trusler og generelt ulidelighed for ansatte?

    AF DORTHE BLUNCK – 20. SEPTEMBER 2017 20:00
    Forstår ikke hvorfor du ikke har sat situationstegn om ordet kabinetøserne.

    Naturligvis fordi manden som borgerlig, mener at modne kvinder skal tiltales som tøser i servicefag. Samme tilgang bruger de jo hos kassedamer mv. ? Såvel som at kvinder er underdaninge af mænd og mindre værd! Drejer sig om et borgerlig mindreværdskompleks overfor kvinder. Steno ville formentlig blot have været kvinde?

  33. Af lars vognmand

    -

    “Af AH Andersen – 21. september 2017 8:59

    Ak ja, noget skal man jo skrive om, når man er blogger på Berlingske. Men kors, for en langgaber. Eneste positive er, at Steno foretrækker Ryan Air. Så slipper man da for at løbe ind i den sure, kedelige mand.”

    Borgerlige rejser genelt med sas..Organisationen har siden dens opfindelse været en overførelsesindkomst til elitens omkostninger på første klasse, og betalt af staten.

    Sælg SAS til højstbydende, således at staten ikke længere servicere den borgerlige elite på skatteborgernes regning her.

  34. Af lars vognmand

    -

    “Af AH Andersen – 21. september 2017 8:59

    Ak ja, noget skal man jo skrive om, når man er blogger på Berlingske. Men kors, for en langgaber. Eneste positive er, at Steno foretrækker Ryan Air. Så slipper man da for at løbe ind i den s..ure, ked..elige mand.”

    Borgerlige rejser genelt med sas..Organisationen har siden dens opfindelse været en overf..ørelsesindkomst til eli.tens omkostninger på førs.te kla.sse, og betalt af staten.

    Sælg SAS til højstbydende, således at staten ikke længere servicere den bo.rgerlige elit..e på sk.atteborgernes regning her.

  35. Af Gert Hansen

    -

    Der er vist ingen der er interesserede i at købe SAS.

    Og det forstår man godt. SAS er bestemt ikke hvad det har været. SAS blev vist tilbudt Lufthansa i sin tid, men LH var ikke interesseret. Det forstår jeg godt, for LH gad nok ikke overtage al den ballade der var med SAS personalet, og som vel var ved at tage livet af SAS.

  36. Af Morten Laursen

    -

    Thomas Steno, du har fuldstændigt misforstået situationen.

    Det er ikke sexistisk at piloterne nævnes med deres fulde navne og kabinepersonalet kun ved fornavn, det er en bevidst strategi. Som piloten Per svarer på sitet “Spørg Piloten” :

    “Kaptajnen fortæller ofte sit og co-pilotens fulde navn, samt præsenterer kabinepersonalet – dog kun ved fornavn af hensyn til beskyttelse af deres privatliv. ”

    Så altså, hvis der var mænd blandt kabinepersonalet, hvad er ofte er, ville de også blive nævnt ved fornavn. Og hvad er det så, der er sexistisk?

    Det er iøvrigt morsomt, at du selv går dig skyldig i sexisme, når du synes at piloternes køn er så selvfølgeligt, at du ikke gider nævne det. Hvis dit indlæg skal give en smule mening, må det jo have været mænd, men der findes faktisk kvindelige piloter – selvom du ikke kan forestille dig det.

  37. Af Bjørn Sørensen

    -

    Danskerne og deres fagforeninger har gjort alt for at ødelægge transportsektoren.
    Det startede med sømandsbossen, som lykkedes at overflødiggøre størstedelen af sømandserhvervet. Han levede siden hen af at sælge bajere til de overflødiggjorte søfolk.
    Når jeg kører på de tyske motorveje, konstaterer jeg at flertallet af de danske anhængere med danske nummerplader har motorvogne med udenlandske nummerplader.
    Da man ville bestemme Ryanairs ansættelseskontrakter resulterede det i at de flyttede ud af Danmark og dermed mistede vi 200 velbetalte jobs, derfor er der østeuropæisk kabinepersonale og ikke dansk.
    Da det velbetalte SAS personale begyndte med deres strejkeaktioner opgav jeg at rejse med dem.
    Så hvis man vil bevare en dansk transportsektor, er det på tide at man erkender realiteterne.
    Kampen mod Uber, har medført at man ikke kan få taxakørsel til fornuftige priser, som er de blandt de dyreste i verden.

    Den afslappede og joviale omgangstone i DK er et udtryk for manglende respekt for andre, som folk i andre lande finder ubehøvlet.
    Og danskernes vulgærsprog i de offentlige medier er afskyelig.

    Den tiltagende egoisme gør os ikke ligefrem stuerene.

    Civilisation er en kunstart som mistrives her i landet.
    Hvor længe skal ved blive ved med at være bondejokkere.

  38. Af Bjørn Sørensen

    -

    @Morten Laursen
    Hvorfor er der ikke så mange kvindelige piloter, det skyldes at der ikke så mange kvinder som kvalificerer til at blive piloter, og det skyldes at kun få kvinder har den rumfornemmelse der kræves for at kunne udføre jobbet. Kun 10% af kvinder har den rumfornemmelse som 50% af mænd er i besiddelse af.
    At kvinder og mænd har forskellige egenskaber er medfødt, som gør at vi har forskellige funktioner i samfundet, hvilket hverken du eller jeg kan ændre på.
    Men mænds egenskaber er dem som skaber fornyelsen, og det er der hvor pengene tjenes.Kunsten er at vi erkender de medfødte forskelle, hvilket nutidens feminister har svært ved at forstå, fordi de tror at vi er født lige, men sådan er virkeligheden ikke.

    Men vi behøver hinanden for at samfundet kan fungere.

    At mændenes egenskaber fremmer udviklingen, gør at deres egenskaber i langt højere grad betyder at de er bedre lønnede.
    Det er blandt livets realiteter, som vi må forholde os til.

  39. Af Tom Erne

    -

    Jeg kunne personligt rigtig godt taenke mig, at personalet hos div flyselskaber holdt meget mere kaeft. De maa gerne vaere venlige og informerende i det personlige moede, men den konstante stroem af mere eller mindre ligegyldige informationer og “service”meddelelser, er aerligt talt bare forstyrrende.
    At se en film, eller at forsoege at sove i loebet af den foerste eller sidste time med eksempelvis Cathay Pacific, er som en meget lidt sjov stopdans. Dertil kommer de larmende paabud om at spaende baeltet (paa 4 sprog), hver gang flyet bare naermer sig noget der kunne vaere et lufthul.

Kommentarer er lukket.