Digital ulydighed er dyrt

Af Torben Steno 17

Du er nu i kø som nummer 19! Blot 43 minutter og 22 sekunder senere blev mit øre heldigvis mødt af en venlig stemme. Den præsenterede sig dog ikke med sit fulde navn. Anledningen til at jeg havde taget et så naivt og gammeldags initiativ som at søge menneskelig kontakt, var, at jeg stod med et akut og potentielt meget dyrt problem, som Parkeringsbutikkens hjemmeside IKKE som lovet kunne løse ved at trykke rigtigt på tasterne.

En time tidligere havde jeg desværre måtte erkende, at min i forvejen stærkt afgiftsplagede SAAB 9-3 fra 2003 endnu engang var blevet pyntet med et bødeforlæg. Denne gang ikke på grund af køretøjets placering, men fordi min beboerlicens var udløbet. Fair nok. Jeg erkender mig skyldig. Jeg har sjusket med mine digitale borgerpligt og glemt at læse de mange spændende informationer fra kommunen om nye regler for betaling af parkeringstilladelser. Fast besluttet på omgående at bringe sagen i orden sætter jeg mig til computeren, hvor Parkeringsbutikken frejdigt lover, at man via ganske få klik kan få sagen ud af verden, og på den måde straks kunne afslutte bøderegnen ud over den stakkels gamle SAAB, som nu var endnu mere uvelkommen i byen end normalt.

Efter mindst otte ture gennem systemet, hvor jeg gentagende gange overvejede, om jeg var  et håbløst digitalt fjols, måtte jeg indse, at det var umuligt, at købe en ny licens, fordi det var umuligt at aktivere feltet bestilling.

Den venlige mand i telefonen starter naturligvis med at indkredse om jeg skulle være et digitalt analfabet og taler for en sikkerheds skyld til mig som om, jeg først for meget nyligt er stødt på alfabetet. Så spørger han mig om hvilken computer jeg anvender. En MacBookPro. svarer jeg. Her kommer så første chok. Den anonyme mand fortæller mig, at der kan være problemer, når man bruger Mac. Som om denne type var sjælden som en Robotron eller gammel Amstrad, der ikke er plads til i det moderne digitale Danmark. Hvad foregår der? Det svarer jo til at sige, at det skulle være ekstra besværligt at få danske nummerplader på en AUDI.

Den anonyme mand er dog stadig åben for, at vi i medmenneskeligt fælleskab må prøve, at gøre det muligt for mig at komme af med pengene og få lovliggjort mit automobils tilstedeværelse i København.

Så spørger han mig så, om jeg bruger Google Chrome. Det gør jeg ikke. Nu fik jeg besked på, at det skulle jeg, fordi det var min sidste chance for at komme videre. Jeg tager den samme tur med Chrome, og strander ved bestilling – altså nøjagtigt samme sted som før.

– Var det så sidste chance for at få det i orden, udbryder jeg desperat.

– Ja, det er nok, siger den venlige mand, der helt sikkert gør sit bedste og har en imponerende tålmodighed med ulydige digitale borger, der både har formastet til at købe det outrerede Appleprodukt og glemt at orientere sig om Chrome er det eneste, der duer.

Fuldkommen desperat ved tanken om de astronomiske beløb Københavns Kommune kan indkassere på grund af min digitale ulydighed trygler jeg herren om at hjælpe mig ud at klemmen. Så ryger forbindelsen. I et minut er jeg så rasendende, at jeg overvejer at indkalde til spontant protestdemo foran Rådhuset. Men så ringer telefonen. Det er heldigvis det digitale helvedes ydmyge tjener, der i mellemtiden har fundet en løsning. Helt gammeldags siger han højt og tydeligt et registreringsnummer og kontonummer, som jeg omhyggeligt gentager og nedskriver med en kuglepen.

– Hvis jeg overfører de 1100 kroner nu, er jeg så sikker på, at slippe for flere bøder, spørger jeg.

– Hvilken bank har du?

– Danske Bank, svarer jeg.

– Der er du heldig, det har vi også, så skulle det fungere.

For første gang nogensinde var jeg glad for at være kunde i den skandaleramte Danske Bank.

Hvis du vil undgå at blive at betale dummebøder udstedt af den offentlige sektor, beskyldninger om digital ulydighed og lytte i timevis til ventemusik så skift til Danske Bank, Google Chrome og drop din Mac!

 

17 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    Steno, du var heldig overhovedet at tale med et menneske. Mange andre tjenester betjener sig kun af robotter 🙂

    Fagre nye verden 🙁

  2. Af jørgen pe

    -

    Firmaer, hospitaler, alarmcentraler, kommuner og andre foretagender kan være mærkelige. Først bruger de millioner af reklamekroner på at virke sympatiske og seriøse og på at gøre sig interessante, populære, velkendte og troværdige. Hvorefter de smider hele den oparbejdede goodwill væk igen med en tlf-betjening som er spild af tid og een langstrakt fornærmelse af kunden. Så dyre er omstillings- og tlf-damer vel heller ikke. Og der er stadig mange ting digitalisering og robotter ikke klarer nær så godt. Før i tiden var der altid råd til personlig betjening, men nu kører alle firmaer tilsyneladende på fallittens rand. Har man specielle spørgsmål er elektronik-robotterne helt værdiløse.

  3. Af Kristian Jensen

    -

    Du skriver om din oplevelse i en let tone. Men er det ikke snart på tide at nogen indleder en massiv og vedvarende kamp for at tilbagerulle følgende ting til niveauet for tyve år siden:
    Bøder
    Overvågning/kontrol
    Ventetid for personlig betjening i offentlig sektor
    Den udvikling der har været indenfor ovenstående områder gør os mindre effektive (samfundsøkonomisk koster det det samme om det er kundens fritid eller den offentligt ansattes arbejdstid der spildes), mindre lykkelige (bøder gør større ulykke end skat og er dyrere at opkræve) og mere stressede (interessant at staten kærer sig om vores helbred samtidigt med at fx Kbh kommune bevidst stresser deres bilejende borgere for at få dem til at ændre adfærd).

  4. Af j pe

    -

    København er et parkerings-helvede og har været det længe. Kommunen krasser penge ind med grådige og hensynsløse metoder, service, venlighed og fairness er byer i Rusland. Hvad bestiller overborgmesteren egentlig?

  5. Af Niels Larsen

    -

    Nu er den slags jo selvforskyldt, når man har valgt at bo i den københavnske udørk fremfor en civiliseret by i det jyske.

  6. Af Kim Kaos

    -

    Torben jeg har altid regnet dig for at være et sanddruelig menneske – men når du skriver at du har snakket med et ægte menneske i den digitale tryk-selv jungle så ved vi alle at du lyver 😉

  7. Af Svend Jensen

    -

    William Shakespeare sagde det meget præcist i ‘Hamlet’ Act 3, scene 1:

    For who would bear the whips and scorns of time,
    Th’ oppressor’s wrong, the proud man’s contumely,
    The pangs of despised love, the law’s delay,
    The insolence of office, and the spurns
    That patient merit of th’ unworthy takes,…

  8. Af Jørgen Storgaard Nielsen

    -

    Jeg skriver om et 0-kr.s tilbud for en måned Premium Abonnement.
    Jeg forsøgte at betale med Mobile Pay i søndags, uden held. Jeg forsøgte at betale med Mobile Pay i mandags uden held. Jeg besluttede mig for kø-support hos JP, og der var der en som fortalte mig, at jeg nok ikke havde opdateret min MobilePay-app til nyeste version.
    Ganske rigtigt. Jeg opdaterede og alt virkede.
    Men som gammel programmør, ved jeg, at man på JP’s hjemmeside kunne have skrevet
    “For Iphone benyttes version 2.20.0 eller nyere !”
    Jeg ved nok, at jeg skulle have…… eller jeg burde have………..
    Men med en ret ny installation af MobilePay og når man er midt i livet, tænker man ikke altid på dette.
    Rigtig mange fejl på internettet skyldes dårlig afprøvning af programmerne.
    En programstump bør testes for aktuelle styresystemer. Fx MacBookPro’s, IPhones, Androit og mange flere.
    Og et godt program skal kunne komme med gode fejltekster, hvis det løber ind i en fejl.
    Der er mange gode programmører, men det kniber tit lidt med afprøvningen.
    Tak for Torben Steno’s indlæg.

  9. Af Per Frederiksen

    -

    Du var heldig… Hvis du en dag vil have en rigtigt surrealistisk, digital oplevelse, så prøv at tale med en telefonrobot hos DSB…. Jeg har haveredskaber, der agerer mere begavet end deres digitale lort… Til gengæld er de ligeglade…

  10. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt meget enig, prøv telefon udgaven af rejseplanen hos DSB, og du bevæger dig med DSB statsgaranti ikke ud af stedet! I øvrigt er alle vel hamrende ligeglade. Det hele blot udtryk for et samfund i total opløsning!

  11. Af Lars Brandt-Erichsen

    -

    Hvis kommunen ønskede at gøre det nemt for borgerne ville man kunne købe beboer licens i abonnement med automatisk fornyelse indtil opsigelse – men så ville den jo gå glib af bødeindtægter i den periode hvor vi har glemt at forny licensen manuelt

  12. Af j pe

    -

    Tvangsdigitaliseringen og de utallige milliarddyre IT-skandaler vidner om politikere der aldrig tænkte sig om eller gjorde sig umage. Pga. enorme mængder af lovsjusk og jammerlige “reformer”… fortjente mange politikere at få inddraget deres løn og pensioner. De har skadet mere end de har gavnet.

  13. Af N. Jensen

    -

    Du skal da være glad for, at du i det mindste fik oplyst dit nummer i køen !

    Ofte får man bare beskeden: “vi har desværre ikke i øjeblikket nogen ledig servicemedarbejder, vent venligst ”

    For øvrigt er jeg efter moden overvejelse kommet til den faste overbevisning, at alle disse webdesignere får en pervers tilfredsstillelse ved at genere brugerne maximalt.

    Hvor tit har man ikke prøvet at bladre gennem talrige skærmbilleder i forbindelse med en indtastning, for før eller siden at ramle ind i et felt med en uforståelig ledetekst, eller hvor feltet nægter at acceptere det indtastede, eller hvor man opdager at de ønskede oplysninger ikke lige er ved hånden?

    Og så kan man jo begynde forfra !

    Hvor svært kan det være at konstruere en pdf fil med billeder af alle de for indtastningen nødvendige skærmbilleder, med en uddybende forklaring til ledeteksterne ?

    Men nej: Indenfor det offentlige har man tydeligvis mottoet:

    Hvorfor dog gøre det enkelt for brugerne ?

    Det ville jo kræve, at vi tænkte os lidt om. Desuden er brugerne jo ude af stand til at klage !

    Vi har i hvert fald aldrig modtaget skriftlige klager, så det må vel være tegn på, at brugerne er meget tilfredse, ikke sandt ?

  14. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Venstrefolk burde ikke have lov til at køre saab 9-3, kun folk som undertegnede. 😉 også min bil.

    Påpeger blot hvor dumt systemet er blevet under v regeringen og de blå regeringer siden 80’erne.

  15. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Husk dog at dine bøder mestendels går til korrupte v borgere derefter i fx boligskattelettelser mv. Så du betaler sådant set bare dig selv..

  16. Af Torben Steno

    -

    Nu er jeg jo ikke Venstremand. Men hvorfor må lige denne gruppe af mennesker ikke køre SAAB 9-3? Hvorfor er det kun et privilegium for dig?

  17. Af Konrad Pedersen

    -

    Hej Torben Steno.

    Ja, du har virkelig noget at døje med på dette område med at skulle betale on-line. Jeg husker, at dengang man tvangsdigitaliserede danskerne i 2010 så havde man udplaceret såkaldte digitale ambassadører ude på folkebibliotekerne i min hjemkommune. De stod parat til at hjælpe alle vi IT-fremmede. Men så en dag, ca 2 – 3 år senere var de også væk. På mit spørhsmpl om, hvorfor de var væk, svarede bibliotekaten, at nu var alle jo kommet op på digitale platforme, og de sidste Die Hard IT-fremmede kumne henvende sig i Borgerservice. Så man skal bare gå over i Borgerservice. Der må da være folk… Måske vi skal forlange at få de digitale ambassadører tilbage med en kvikadgang på PC her ved kommunevalget. Jeg skal i hvertvfald høre nogle folkevalgte om deres stilling i sagen..

Kommentarer er lukket.